Roua Atelier
‘Broedplaats, ateliers, workshops’ staat er op het pand waar Roua Atelier gevestigd is. Met het beklimmen van de trap en het doorlopen van een lange gang zie ik een aaneenschakeling van creatieve bedrijven. Het is vroeg op deze zaterdagochtend en nog rustig in het pand.
Ik loop door, de volgende gang in. Er komt een mengeling van kruidige geuren tegemoet. Er wordt gekookt, maar ik zie geen keuken. Roua Alhalabi staat mij al op te wachten. Met een grote lach en met enthousiaste gebaren word ik verwelkomd voordat ik haar atelier binnenstap. Dit is de plek waar gekookt wordt. Maar geen taarten of hartige hapjes. Er staan grote pannen verf op het vuur, ter voorbereiding van de workshop ‘Natural Dye’ die ik op uitnodiging van Fibershed ga volgen tijdens de eerste Fibershed Route.
Roua is geboren en getogen in Syrië, gespecialiseerd in natuurlijk verven en heeft passie voor kunst, planten en oude technieken. Ze werkte in verschillende kunstdisciplines die haar kennis en ervaring hebben verrijkt. Inmiddels ontwikkelt ze haar eigen unieke verf recepten in haar Amsterdams atelier.
De tafels liggen vol met prachtig geverfde stalen in diverse tinten rood, geel, bruin en blauw met de daarbij gebruikte lokale grondstof. Niets chemisch, alleen maar natuurlijk. Meekrap, indigo, kurkuma, goudbloem, kastanjes, champignons en avocado’s zijn een kleine greep uit het uitgebreide spectrum van ingrediënten. Elk ingrediënt heeft een eigen recept om kleur uit te trekken. Het ene heeft azijn nodig, het ander zout, suiker of galnoot. Het ene bad moet een uur koken, de ander een halve dag, ook afhankelijk van het gewenste resultaat. Het gaat totaal anders als bij chemisch kleuren, waarbij verfprocessen gestandaardiseerd zijn en er weinig ruimte is voor experiment en verrassing.
Verse verfbaden hebben een beperkte houdbaarheid en voor het maken van bepaalde kleuren ben je soms afhankelijk van de seizoenen. Kastanjes groeien immers niet hoogzomer. Voor deze twee uitdagingen werkt Roua aan een oplossing, namelijk een jar-techniek. Door ingrediënten op kweek te zetten en te bottelen werkt ze aan een kleurenvoorraad. Het ‘kweken’ van deze kleuren kan één tot soms wel drie jaar duren.
Na een uitgebreide uitleg en het delen van haar kennis over natuurlijk verven mag ik zelf een schort omdoen en mijn oude witte t-shirt upcyclen door middel van een natuurlijk verfbad van avocado’s. Dit resulteerde in een nieuw diep oud rose tint (jaja, met avocado verf je rose). Thuis nog fixeren door een nacht in water en azijn en mijn nieuwe shirt, met een mooi verhaal, is klaar.

The Knitwit Stable
Mijn eerste stop belooft wat voor het vervolg van de Fibershed Route. ‘s Middag bezoek ik The Knitwit Stable in Baambrugge, opgericht door Reina Ovinge. Zij verliet ruim 10 jaar geleden de (fast) fashion industrie om te laten zien dat productontwikkeling ook anders kan. Haar boerderij The Knitwit Stable is een minifabriek en trainingscentrum waar op duurzame wijze wol, garens en kledingstukken geproduceerd worden van eigen angorageiten en merinosschapen.
Bij aankomst word ik verwelkomt door een kudde schapen en geiten die een groot stuk weiland tot hun beschikking hebben met genoeg gras om te grazen.
De workshop gaat bijna van start en de opkomst is hoog. De groep bezoekers wordt opgesplitst in vier groepen om vervolgens ondergedompeld te worden in de wereld van wol. Op het programma staat: een bezoek aan de stallen, een kijkje achter de schermen in het atelier, een workshop over de diversiteit van wol en de samenwerkingen met merken en boeren en het bekijken van een indrukwekkende documentaire. Daarna is er nog alle ruimte om langs de shop te gaan en het proces van vilten zelf te ervaren.
Tussen de rondleiding door stuit ik op de wolwaarde installatie van Fibershed. De 3-D installatie laat de waarde van wol zien. Hoogwaardig wol zoals Merino, Mohair, Alpaca, maar ook van Nederlandse schapen, geschikt om kleding van te maken en op je huid te dragen.
Maar ook ruwere wol die gebruikt kan worden in huis. Van aan de muur of op de vloer als decoratie tot aan dakisolatie. Ook als compost in de grond kan wol een belangrijke rol spelen. Helemaal in tijden van klimaatverandering. Neem als voorbeeld de Oro mestkorrel. Deze korrels bevatten wol, wat vocht vasthoudt. Dit werkt goed in periodes van droogte waar we steeds vaker mee te maken hebben. Nu wordt deze wol vaak als waardeloos gezien. Aan de hand van voorbeelden uit Nederland laat de wolwaarde installatie zien dat alle wol waarde heeft en een belangrijke rol kan spelen bij de zoektocht naar natuurlijke alternatieve grondstoffen.
Het bezoek aan Roua Atelier en The Knitwit Stable laat mogelijkheden zien om met natuurlijke grondstoffen en lokaal produceren hoogwaardig en biologisch afbreekbare textiel en kleding te ontwikkelen. Wanneer deze kleding terug de aarde in kan draagt dit bij aan een gezonde bodem, biodiversiteit en maximale CO2 opname.
Onze kleding heeft genoeg schade aangericht. Laten we dit nu inzetten op de schade te herstellen en positieve impact te maken.